Loading color scheme

Diverse trainingsvormen

trainingsaanbod overdag

JustGoo biedt een divers pakket van trainingen aan en we sporen jou als lid aan om telkens opnieuw weer te kijken welke training op dat moment het best aansluit bij jouw behoefte. En ben je een tijdje uit de running geweest? Dan is het verstandig om eerst een keer mee te gaan met een duurloop die wellicht wat minder lang is dan je gewend was of een intervaltraining te volgen met een lager tempo dan voorheen. Op dat moment (en eigenlijk altijd toch?) is het belangrijker om blessurevrij weer te kunnen genieten van het hardlopen of wandelen dan dat er prestaties geleverd moeten worden.

Ons aanbod aan wekelijkse reguliere trainingen omvat onder andere:

  • wandeltraining FitWalk
    • onze minst-blessure gevoelige training, waarbij er tijdens een wandeling van ongeveer 8 km in een sportief tempo wordt genoten van het prachtige heuvelland. Goed voor de gezondheid en het humeur, stressverlagend met een bewezen anti-depressiewerking
  • wandeltraining UptempoWalk
    • tijdens de UptempoWalk wordt er in een stevig tempo (6 tot 6,5km per uur) gewerkt aan conditie en uithoudingsvermogen. Je ademhaling gaat sneller dan bij de FitWalk, maar je bent nog wel in staat om een gesprek te voeren. Bewust wordt er regelmatig in verschillende tempo’s gewandeld met als doel jouw lichaam uit te blijven dagen en trainen. Onderweg worden er ook geregeld krachtoefeningen gedaan die het lichaam verder versterken. Dit alles maakt de UptempoWalk uitermate geschikt voor wandelaars die eventueel willen trainen richting wandelevenementen of een langere wandeltocht. Ook hardlopers die een tijdje niet kunnen of willen hardlopen, vinden in de UptempoWalk een mooie uitdaging.
  • krachttraining
    • wandelen en hardlopen doe je niet alleen met je benen, maar met je hele lijf (houd je armen maar eens stil naast je lichaam tijdens de volgende training). Deze krachttraining is vooral gericht op core stability; versterking van de spierkracht en spierbalans van de rug-, buik, bil- en heupspieren. Dit zijn spieren die een belangrijke rol spelen tijdens het wandelen en hardlopen. Zij sturen namelijk de rest van het lichaam aan en wanneer ze dat goed doen, dan kan hierdoor blessureleed worden voorkomen. Daarnaast verbeteren ook jouw sportprestaties en algehele lichaamshouding.  
  • running bootcamp
    • gevarieerde krachttraining waarin je hele lijf aan bod komt met als doel jou als hardloper/wandelaar sterker, leniger en dus sneller te maken. Beschouw het als een krachttraining zonder yogamatje en waarbij tijdens een rustige duurloopje onderweg gebruik wordt gemaakt van alle mogelijkheden die we tegenkomen om krachtoefeningen te doen
    • de running bootcamp op woensdagavond in Maastricht wordt gecombineerd met een intervaltraining. Deelnemers kunnen ter plekke beslissen of ze deelnemen aan de krachtoefeningen of dat ze een interval afwerken. 
  • intervaltraining
    • trainingsvorm die jou sneller maakt, deze training deel je op in verschillende tempo’s waardoor je verschillende energiesystemen traint. Je legt meerdere keren achter elkaar een bepaalde afstand in hoog tempo af met tussendoor een vastgestelde pauze waarin jouw hartslag weer omlaag zal gaan. Door geregeld intervaltrainingen te doen zal jouw looptempo (tijdens duurlopen) hoger worden
  • fartlektraining
    • trainingsvorm die wel lijkt op de intervaltraining, maar waar de intervaltraining gestructureerd is (met een plan vooraf) daar is de fartlek ongestructureerd en ligt het maximale tempo ook wat lager
  • duurlooptraining
    • langere afstandlopen waarbij uithoudingsvermogen belangrijker is dan snelheid en waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van aerobe stofwisseling. Tijdens deze trainingen leer je jouw lichaam om langere tijd aan een stuk hard te lopen. Daardoor wennen de spieren, pezen en gewrichten aan de langdurige belasting plus jouw lichaam leert om van de juiste energiebron (vetten) gebruik te maken. Belangrijk is om deze training niet op een té hoog tempo te doen 
  • hersteltraining
    • een rustige training op lage hartslag, ideaal voor de dag na een lange(re) duurloop doordat je spieren afvalstoffen sneller gaan afvoeren en sneller zuurstof opnemen dan wanneer je een echte rustdag neemt

Maandelijks vullen de onderstaande evenementen het aanbod verder aan (leden met een abonnement voor 1x trainen per week maar ook niet-leden kunnen hieraan deelnemen middels de JustGoo5- of JustGoo10-rittenkaart): 

  • SocialRun/SocialWalk Sibbe (iedere 1e woensdag van de maand): Op de eerste woensdag van de maand vindt er in Sibbe een SocialRun/SocialWalk plaats, iedereen kan hiervoor inschrijven. Het betreft drie afstanden: een run van 10-12 km, een run van 7-8 km en een wandeling van 5-6km. Na afloop is er de mogelijkheid om de inwendige mens te versterken met een drankje en een hapje
  • SurpriseTrail (elke 4e zondag van de maand): een maandelijkse TrailRun en TrailWalk op steeds weer andere locaties in het heuvelland en het ons omringende buitenland. Aanmelden verplicht en vervoer op eigen gelegenheid.